Przejdź do treści

Alkohol i jego wpływ na zdrowie i przebieg diety

Wieczór z przyjaciółmi, sobotnia impreza, a może zbliżające się letnie grillowanie- okazji do picia alkoholu nie brakuje, a wręcz przybywa? Co do tego nie mamy żadnych wątpliwości. Zainspirowani tym faktem postanowiliśmy przedstawić Wam kilka istotnych informacji dotyczących wpływu spożywania alkoholu na różne sfery naszego zdrowia i życia, w tym oczywiście na zdrową dietę.

No właśnie, o to jak smakuje alkohol chyba nie musimy pytać. Domyślamy się, że o ile mamy do czynienia z czytelnikiem pełnoletnim, to przynajmniej raz miałeś okazję spróbować i na własnej skórze poczuć z czym się wiąże spożycie tego rodzaju napojów ☺ Czym tak naprawdę jest alkohol? Jakie są skutki jego spożywania? A także- czy faktycznie spożywanie alkoholu nie wnosi do naszego zdrowia niczego dobrego?

O tym właśnie przeczytacie w dalszej części artykułu.Alkohol to związek organiczny, w skład którego wchodzi między innymi etanol- związek zaliczany do grupy alkoholi. Związek ten wykorzystywany jest w przemyśle spożywczym, chemicznym oraz energetycznym. Alkohol etylowy (tzw. etanol) to jedyny związek chemiczny wykorzystywany przy produkcji wina, piwa czy wódki. Powstaje w wyniku fermentacji ziaren i owoców. 

Alkohol zawarty w napojach wyskokowych zaliczany jest do substancji uzależniających, który błyskawicznie (5-15 min) wchłania się z przewodu pokarmowego do krwioobiegu, skąd transportowany jest do wszystkich komórek ciała. Nie da się więc ukryć, że substancja ta ma istotny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu bez wyjątku.

Działanie alkoholu na organizm nie zawsze i nie u wszystkich jest takie samo- co pewnie już wiecie.

Zależy to między innymi od płci, masy ciała, współistniejących schorzeń, rodzaju alkoholu oraz zawartości etanolu, ale również od formy fizycznej, ilości zjedzonego pożywienia oraz od ogólnych predyspozycji organizmu. To dlatego ta sama ilość alkoholu inaczej zadziała na wysokiego dobrze zbudowanego mężczyznę, a inaczej na filigranową kobietę.

Naukowcy dowodzą, że dzienna, nieszkodliwa dla organizmu, dawka alkoholu to: 

  • 20-30 g dla kobiet, 
  • 40 g dla mężczyzn

co odpowiada mniej więcej dwóm butelkom piwa, dwom kieliszkom wina lub trzem niedużym kieliszkom wódki. 

Nadmierne spożycie wiąże się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Alkohol wpływa na wszystkie układy naszego organizmu. Do najpowszechniejszych konsekwencji związanych z jego nadmiernym spożywaniem zalicza się szkodliwe działanie na:

  • Układ nerwowy–  wprost proporcjonalnie do ilości wypitych kieliszków zanika zdolność osądu, krytycyzm oraz umiejętność precyzyjnego myślenia. Równocześnie uszkodzone lub nadwyrężone zostają ośrodki mowy, słuchu oraz ośrodek ruchowy.
  • Układ krążenia– alkohol działa pobudzająco na organizm, powodując zwężanie i rozszerzanie naczyń krwionośnych, a tym samym szybsze bicie serca. O ile krótkotrwałe działanie nie niesie za sobą poważnych konsekwencji, tak przewlekłe spożywanie alkoholu może prowadzić do poważnych chorób serca, nadciśnienia tętniczego i innych schorzeń, które w konsekwencji mogą prowadzić do paraliżu narządów lub nawet śmierci.
  • Układ pokarmowy– nadmierne spożywanie alkoholu wpływa na obniżoną odporność tkanek układu, przekrwienie śluzówki i ułatwienie wtargnięcia zakażeń bakteryjnych. Alkohol działa na przełyk drażniąco i odwadniająco. Nadmierne spożycie alkoholu prowadzi do pobudzania kwasu solnego w żołądku, który wydalany z organizmu powoduje nadżerki i ubytki w błonie śluzowej. Regularne picie alkoholu może powodować  chorobowe stany patologiczne- m.in. wrzody żołądka lub też być przyczyną nowotworów. 
  • Wątrobę i trzustkę– narządy te odpowiedzialne są za filtrowanie i przyswajanie substancji odżywczych, które dostarczamy organizmowi z pożywieniem. Alkohol a także produkty jego rozkładu wpływają negatywnie na pracę narządów oraz na wchłanianie dobrych, potrzebnych produktów. Zaburzone procesy metaboliczne i odtruwające mogą być przyczyną poważnych schorzeń. Zmęczone narządy wreszcie przestają działać odpowiednio- może dojść do marskości wątroby, co objawia się między innymi nudnościami, uczuciem obrzmienia, brakiem łaknienia. Uszkodzone narządy sprawiają, że organizm przestaje przyswajać witaminy i minerały niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Niewykluczone stają się również krwotoki z nadszarpniętych i zniszczonych miejscami tkanek, co jest bardzo niebezpieczne i prowadzić może nawet do śmierci.
  • Układ oddechowy– spożywany w nadmiernej ilości alkohol upośledza układ odpornościowy organizmu, stając się idealnym środowiskiem rozwoju bakterii i wirusów, co jest przyczyną pojawiania się infekcji górnych dróg oddechowych. Dodatkowo alkohol rozszerza nasze komórki, sprawiając że staje się nam po prostu pozornie cieplej- zaburzone w ten sposób odczuwanie temperatury sprawia, że bardzo często nie ubieramy się adekwatnie do pogody narażając nasz organizm na wyziębienie, dzięki czemu staje się on bardziej podatny na wszelkiego rodzaju choroby układu oddechowego.
  • Zaburzenia psychiczne i społeczne– nie sposób wymienić wszystkich negatywnych skutków nadmiernego spożywania alkoholu lub bycia świadkiem nadmiernego spożywania alkoholu przez osobę bliską. Wśród zaburzeń wymienić możemy uzależnienia, psychozę, wykluczenie społeczne, paranoje alkoholowe, majaczenie, halucynacje alkoholowe, a także depresje i wszelkiego rodzaju choroby psychiczne będące skutkiem zetknięcia się z uzależnieniem.

Poza wszelkimi wyżej wymienionymi skutkami, alkohol ma wpływ również na naszą kondycję i wagę.

Poza zawartością etanolu, nie należy zapominać o zawartych w kieliszku białkach i węglowodanach- a tym samym pustych kaloriach- 1 g czystego alkoholu dostarcza naszemu organizmowi aż 7 kcal! A przecież nie od dziś wiadomo, że do drinków dodajemy przeważnie słodzone kaloryczne napoje, a alkoholowe spotkania najlepiej wypadają w asyście niezdrowych przekąsek. Zarówno jedno, jak i drugie generuje spożycie wielu pustych kalorii, spadek kondycji oraz wzrost wagi i przyrost tkanki tłuszczowej.

Poniżej przedstawiamy Wam zestawienie kaloryczne najpopularniejszych alkoholi- spróbujmy sobie policzyć ile mniej więcej pustych kalorii spożywamy podczas jednego spotkania „przy kieliszku”.

PIWO JASNE – 500 ml- 245 kcal
PIWO CIEMNE- 500 ml – 340 kcal
WÓDKA- kieliszek 50 ml- ok.110 kcal
CYDR- szklanka 250 ml- ok.133 kcal
WINO CZERWONE/BIAŁE WYTRAWNE – 120 ml- 50/75 kcal
WINO CZERWONE/BIAŁE SŁODKIE -120 ml – ok. 150 kcal
SZAMPAN -120 ml – ok.75 kcal
GIN- kieliszek 40 ml- ok. 110 kcal
WHISKY- kieliszek 40 ml – ok. 100 kcal
RUM- kieliszek 40 ml- 150 kcal

Pamiętajmy, że nasza asertywność po jednym kieliszku niestety maleje ☺ i trudniej nam odmówić kolejnych porcji- w takich momentach warto mieć w głowie powyższe liczby ☺ 

Reasumując- nie da się ukryć, że alkohol wywiera ogromny wpływ na nasze zdrowie i codzienne funkcjonowanie. Zachęcamy, aby pamiętać o zachowaniu umiaru w jego spożyciu- co jest jedyną szansą, aby móc wykorzystać jego zalety. Pamiętajmy, aby podczas spożywania alkoholu odpowiednio się nawadniać i unikać słodzonych napojów i niezdrowych przekąsek.  A jeśli już uczestniczymy w alkoholowych przyjęciach, wybierajmy te taneczne, która poza solidną dawką kalorii, zapewnią nam również trochę ruchu ☺ 

Pamiętajmy, że popularny toast „ NA ZDROWIE” zastosowanie ma tylko wtedy, gdy spożywamy alkohol sporadycznie i z umiarem. Pamiętajmy zatem o konsekwencjach, ale nie dajmy się zwariować ☺ Wszystko jest przecież dla ludzi!

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin