Przejdź do treści
Przeciwutleniacze - wszystko co musisz o nich wiedzieć

Antyoksydanty w żywności – o co chodzi?

Przeciwutleniacze zwróciły uwagę opinii publicznej w latach 90. XX wieku. Wtedy to naukowcy odkryli, że we wczesnych stadiach miażdżycy zatykającej tętnice duże znaczenie mają uszkodzenia wywołane przez wolne rodniki. Ich działanie szybko powiązano też z rakiem, utratą wzroku i wieloma innymi przewlekłymi schorzeniami. Chcąc przeciwdziałać tym schorzeniom, zaczęto głośno mówić o konieczności wprowadzenia antyoksydantów do diety. Czym one są? W jakich produktach można je znaleźć?

Czym są antyoksydanty?

Komórki naszego ciała codziennie stają w obliczu wielu zagrożeń. Atakują je wirusy i infekcje. Niebezpieczne dla naszego zdrowia są też wolne rodniki, które mogą uszkadzać komórki i DNA. Ich zbyt duża ilość wprowadza w organizmie nieład, powoduje stres oksydacyjny, którego efektem są groźne schorzenia takie jak nowotwory, choroby serca, schorzenia neurodegeneracyjne (Alzheimer i Parkinson). Wolne rodniki powstają jako nieuniknione produkty uboczne przekształcania żywności w energię, po ekspozycji na dym papierosowy, zanieczyszczenie powietrza i światło słoneczne.

Wobec działania wolnych rodników nie jesteśmy jednak bezsilni

Organizm, od dawna przyzwyczajony do tego ich ataku i w odpowiedzi wytwarza wiele cząsteczek, które neutralizują ich działanie. Jednymi z nich są antyoksydanty, nazywane też przeciwutleniaczami. Ich mianem określa się wytworzone przez człowieka lub naturalne substancje, które mogą zapobiegać lub opóźniać niektóre rodzaje uszkodzeń komórek.

Podsumowując, antyoksydanty odgrywają ważną rolę w ogólnym zdrowiu. Są to naturalne związki występujące w niektórych produktach spożywczych, które pomagają neutralizować wolne rodniki w naszym ciele. Wolne rodniki to substancje, które naturalnie występują w naszym organizmie, ale atakują tłuszcze, białka i DNA w naszych komórkach, co może powodować różnego rodzaju choroby i przyspieszać proces starzenia.

Jak działają obrońcy naszego organizmu?

W wersji podstawowej stosuj ją m.in. przy chorobach przewodu pokarmowego, Wolne rodniki to cząsteczki, które mają niesparowany elektron, co czyni je wysoce niestabilnymi, ponieważ elektrony wolą krążyć wokół atomu parami. W rezultacie wolne rodniki „wymiatają” inne cząsteczki w ciele, kradnąc ich zewnętrzne elektrony, aby stać się bardziej stabilnymi. W czasie tego procesu dochodzi do uszkodzenia wartościowych cząsteczek.

Uratować mogą je substancje mające działanie antyoksydacyjne

W przeciwieństwie do wolnych rodników przeciwutleniacze mają dodatkowe elektrony. Oznacza to, że mogą przekazywać swoje nadwyżki elektronowe do wolnych rodników, stabilizując je i dzięki czemu zapobiegając uszkadzaniu komórek i tkanek organizmu.

Gdzie znajdują się substancje zwalczające wolne rodniki?

Najlepszymi źródłami antyoksydantów są owoce i warzywa, a także produkty pochodzenia roślinnego, jednak znaleźć można je w prawie każdej grupie żywności. Znajdują się one również w suplementach diety. Naukowcy z Harvard School of Public Health odkryli setki substancji, które mogą być traktowane jako antyoksydant.

Wśród tych najsilniejszych wymienia się witaminę C i E. Są one nie tylko najsilniejsze, ale i najpowszechniejsze – występują w wielu produktach spożywczych. Oprócz walki z wolnymi rodnikami witamina C wspiera układ odpornościowy oraz pomaga w naprawie kości, zębów i chrząstek. Witamina E wspomaga utrzymanie zdrowia oczu, wytwarza hormony regulujące ciśnienie krwi i naprawia mięśnie po wysiłku. Jako witaminy antyoksydacyjne określa się również witaminę A i jej pochodne. 

Jakie są jeszcze antyoksydanty w jedzeniu?

Przeciwutleniacze w żywności to także:

·   związki siarki czosnku – por, cebula i czosnek

·   antocyjany – bakłażan, winogrona i jagody

·   beta-karoten – dynia, mango, morele, marchew, szpinak i pietruszka

·   katechiny – czerwone wino i herbata

·   miedź – owoce morza, chude mięso, mleko i orzechy

·   kryptoksantyny – czerwona papryka, dynia i mango

·   flawonoidy – herbata, zielona herbata, cytrusy, czerwone wino, cebula i jabłka

·   indole – warzywa krzyżowe takie jak brokuły, kapusta i kalafior

·   izoflawonoidy – soja, tofu, soczewica, groch i mleko

·   lignany – sezam, otręby, produkty pełnoziarniste i warzywa

·   luteina – zielone, liściaste warzywa, takie jak szpinak i kukurydza

·   likopen – pomidory, różowy grejpfrut i arbuz

·   mangan – owoce morza, chude mięso, mleko i orzechy

·   polifenole – tymianek i oregano

·   selen – owoce morza, podroby, chude mięso i produkty pełnoziarniste

·   witamina A – wątroba, bataty, marchewka, mleko, żółtka jaj

·   witamina C – pomarańcze, czarna porzeczka, kiwi, mango, brokuły, szpinak, papryka i truskawki

·   witamina E – oleje roślinne (m.in. olej z kiełków pszenicy), awokado, orzechy, nasiona i produkty pełnoziarniste

·   cynk – owoce morza, chude mięso, mleko i orzechy

·   zoochemikalia – czerwone mięso, podroby i ryby. Pochodzi również z roślin, które jedzą zwierzęta.

Jak walczyć z wolnymi rodnikami?

Najlepszym sposobem dostarczenia przeciwutleniaczy do organizmu jest zbilansowana i zdrowa dieta. Zalecenia, jakie jest ich dzienne spożycie, nie zostały jeszcze wydane. Wytyczne dietetyczne amerykańskich instytucji medycznych wskazują jednak, aby połowę talerza zajmowały owoce i warzywa. Taka ich ilość zagwarantuje, że do organizmu dostarczy się odpowiednią ilość substancji walczących z wolnymi rodnikami. O właściwy wymiar antyoksydantów w jedzeniu dbają też diety cateringu dietetycznego Light Marlin – skomponowane przez profesjonalnych dietetyków.

Oprócz diety często można spotkać antyoksydanty w tabletkach. Do ich zażywania należy jednak podejść z dużą dozą ostrożności. Suplementy antyoksydacyjne zażywane w dużych dawkach mogą być szkodliwe. O wiele lepiej na organizm działają przeciwutleniacze naturalnie występujące w produktach spożywczych. Zastanawiasz się, która dieta pudełkowa jest najbardziej obfita w antyoksydanty? Napisz do nas, a chętnie odpowiemy na Twoje pytania

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin