Przejdź do treści

Biała śmierć- czyli smutna prawda o uzależnieniu od cukru

„Gdyby tylko niewielki ułamek tego, co już wiadomo na temat skutków działania cukru, został ujawniony w odniesieniu do jakiegokolwiek innego materiału używanego jako dodatek do żywności, materiał ten zostałby natychmiast zakazany” … twierdzi John Yudkin- jeden z pionierów badań nad szkodliwością cukru. Nie jest tajemnicą, że cukier nie jest naszym sprzymierzeńcem w walce z nadwagą i wcale nie pomaga, gdy zmobilizowani do działania pracujemy nad piękną zdrową sylwetką.

Ile razy pomimo najsolidniejszych postanowień, skusiłeś się na kawałek czekolady, słodki napój, czy inną pełną cukru przekąskę? No właśnie… Kto z nas się nie skusił? Ale czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego to właśnie słodycze kuszą najbardziej? Dlaczego z taką samą chęcią nie sięgamy po kolejny kawałek warzywa, czy następną szklankę wody?
Odpowiedź jest prosta i niestety dość bolesna- cukier, co potwierdzają badania, to substancja silnie uzależniająca. Udowodniono, że działa on na organizm silniej niż narkotyki, a tym samym niesie za sobą równie duże spustoszenie w sferze naszego zdrowia.

Cukier oddziałuje na mózg z taką samą lub nawet kilkukrotnie większą intensywnością co kokaina, heroina, czy nikotyna, krok po kroku sprawiając, że nie potrafimy już bez niego żyć.

Cukier, a tym samym wszystkie produkty, które go zawierają mają przyjemny smak, do którego bardzo szybko się przyzwyczajamy. Jedzenie tego białego proszku, pod różnymi postaciami, sprawia, że w naszym organizmie wydzielane są hormony szczęścia. Nasz mózg otrzymuje informację o przyjemności, satysfakcji, poczuciu spełnienia- niestety wszystkie te odczucia są mylne i krótkotrwałe. Bardzo szybko przekonujemy się o tym choćby w momencie przejścia na dietę, kiedy to następuje zjawisko „odstawienia”- bez słodyczy czujemy się najzwyczajniej źle- dopada nas senność, zmęczenie, rozdrażnienie. Sprawia to, że osoba uzależniona od cukru, chcąc znowu poczuć choć krótkotrwale szczęście i uczucie euforii, jest w stanie zrobić wszystko- nie żartuję!- by zdobyć i zjeść słodką przekąskę. Mechanizm uzależnienia działa dokładnie tak samo jak w przypadku uzależnienia od innych substancji- np. alkoholu, czy narkotyków. 

Problem uzależnienia od cukru staje się niestety coraz bardziej powszechny. „Chorują” zarówno dzieci, jak i osoby starsze. Do charakterystycznych objawów uzależnienia zalicza się między innymi: 

  • Ciągłe podjadanie, w coraz większych dawkach- osoby uzależnione od cukru tak bardzo chcą osiągnąć podobny poziom zadowolenia do poprzedniego, że zjadają coraz więcej licząc na jeszcze lepsze efekty.
  • Nieustające uczucie głodu, co jest spowodowane skokami glukozy we krwi- jedząc słodycze dostarczamy organizmowi cukrów prostych, które bardzo szybko się rozkładając, co sprawia, że nasze ciało i mózg otrzymują tylko krótkotrwałą dawkę energii.
  • Utrata kontroli nad ilością spożywanych posiłków- jedzenie nawet, gdy nie odczuwamy fizycznie głodu. 
  • Obsesyjne myślenie o jedzeniu- planowanie i oczekiwanie na kolejny posiłek/przekąskę, a nawet zamartwianie się na myśl o zrezygnowaniu z jakiegoś produktu, co prowadzi do dekoncentracji i niemożności skupienia się na codziennych obowiązkach. 
  • Uczucie zmęczenia, senności i ociężałości związane z przejedzeniem.
  • Zdrowotne lub społeczne problemy związane z ukrywaniem się podczas spożywania posiłków, izolowaniem się, wstydem związanym z uzależnieniem. 
  • Zachowania kompulsywne- pochłanianie bardzo dużych ilości jedzenia na raz, następnie bardzo długie przerwy w dostarczaniu pożywienia- co może powodować poważne problemy zdrowotne. 

Objawy chociaż częściowo brzmią znajomo? A może ktoś w Twoim najbliższym otoczeniu boryka się z problemem uzależnienia od pysznego słodkiego proszku? Nie ma na co czekać, uzależnienie od cukru może bowiem powodować: 

  • Nadmierny przyrost wagi, a w rezultacie nadwagę, otyłość i inne choroby współistniejące. 
  • Senność, zmęczenie, apatię. 
  • Bóle głowy, problemy z koncentracją. 
  • Zachwianie mechanizmu odczuwania głodu i sytości. 
  • Problemy emocjonalne i społeczne. 
  • Problemy skórne, w tym wszelkiego rodzaju wysypki, trądzik, szybsze starzenie się komórek.
  • Nadpobudliwość, agresję- typowe symptomy osób chcących zdobyć pożądany produkt. 
  • Inne schorzenia, m.in. choroby serca, nadciśnienie tętnicze, próchnicę zębów.

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby w zdrowej diecie cukier stanowił mniej niż 10% dziennego zapotrzebowania kalorycznego!

Zaleca się spożycie cukru na bezpiecznym poziomie- nie więcej niż 6 łyżeczek dziennie dla kobiet, 9 łyżeczek dla mężczyzn, maksymalnie 3 łyżeczki dla dzieci. Oczywiście, dawki te są umowne, a proporcje powinny być uzależnione od preferencji każdego organizmu osobno.

Co zatem zrobić, aby redukować spożycie cukru w codziennej diecie oraz co zrobić, gdy zauważyliśmy już pierwsze objawy uzależnienia i wcale nie tak łatwo rozstać się nam z ulubioną czekoladą? 

Zachęcamy by udać się do dietetyka lub lekarza specjalisty, który z pewnością zaleci nam konkretną terapię- pamiętajmy, że uzależnienie od cukru leczy się tak samo jak uzależnienia od alkoholu, narkotyków czy innych środków i nie należy tego lekceważyć! Walkę z niepohamowaną chęcią sięgnięcia po coś słodkiego możemy zacząć jednak sami od kilku prostych kroków: 

  • Pozbądź się z domu wszelkiego rodzaju słodyczy i uprzedź swoich gości, prosząc ich by zamiast słodkości przynieśli ze sobą owoce, warzywa lub orzechy. 
  • W sklepie rób zakupy z listą, unikaj półek ze słodyczami- w myśl zasady „czego oczy nie widzą…”- na pewno będzie łatwiej ☺ 
  • Zrezygnuj ze słodzenia herbaty i kawy– organizm przyzwyczai się do nowego smaku już do dwóch tygodni od wprowadzenia zmiany! Warto spróbować ☺
  • Staraj się trzymać jasno określonych zasad dotyczących diety– np. posiłki spożywaj o określonych porach w odstępach 3-4godzinnych. Pozwoli to uniknąć gwałtownych napadów głodu i zmniejszy chęć sięgnięcia po przekąskę. 
  • Wprowadź aktywność fizyczną– to najlepsze lekarstwo na wszelkie schorzenia! Pozwala zająć myśli i ma nieopisany wpływ na nasze zdrowie!
  • Czytaj etykiety! Cukier kryje się pod różnymi nazwami! Unikaj produktów zawierających: syrop z agawy, syrop fruktozowy, glukozowy lub glukozowo-fruktozowy, dekstrozę, glukozę, laktozę, melasę. Jeśli te hasła pojawiają się wśród pierwszych trzech wymienionych składników produktu po prostu odłóż go z powrotem na półkę. 
  • Do wzmocnienia smaku koktajlu czy owoców dodaj szczyptę… soli! Tak, udowodniono, że sól w małych ilościach potrafi wydobyć z niektórych produktów intensywniejszy smak, również słodki.
  • Zdobądź wsparcie– pamiętaj, że każde postanowienie jest tyle razy mocniejsze, ilu osobom o nim powiesz. Nie wstydź się problemu, i nie bój się prosić o pomoc!

To co, chyba czas przyjrzeć się codziennym nawykom i ilości spożywanego przez nas cukru? Pamiętajmy, aby zawsze zachować zdrowy rozsądek. Kawałek ciasta czy czekolady raz na jakiś czas nikomu nie zaszkodzi. Ważne, by potrafić zachować umiar i wiedzieć co zrobić, gdy ochota na słodycze pokonuje nas samych i staje się już nie przyjemnością, a problemem.

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin