Przejdź do treści
Dieta bezglutenowa - na czym polega?

Dieta bezglutenowa – catering wykluczający gluten

Dieta bezglutenowa jest planem żywienia, który wyklucza pokarmy zawierające białko występujące w pszenicy, jęczmieniu, życie i pszenżycie. Białko to powszechnie nazywane jest glutenem. Wyeliminować je powinny osoby, u których występują objawy celiakii. Po catering bezglutenowy sięgają jednak nie tylko osoby mające problem z trawieniem białka zbóż. Z czego wynika jego popularność i jakie są zasady jego stosowania

Jakie problemy zdrowotne powoduje gluten?

U niektórych osób gluten może powodować różne nieprzyjemne objawy po spożyciu, takie jak ból brzucha, biegunka, wzdęcia, nadmierne wiatry, zmęczenie, słaba koncentracja oraz ogólne bóle.

Kiedy jeść produkty bez glutenu?

Kuchnia bezglutenowa jest niezbędna w przypadku celiakii. Jest to schorzenie autoimmunologiczne, w którym gluten wyzwala aktywność układu odpornościowego, a ten uszkadza wyściółkę jelita cienkiego. Z czasem to uszkodzenie uniemożliwia wchłanianie składników odżywczych z pożywienia. Celiakia to jednak niejedyne schorzenie, kiedy bezglutenowa dieta łagodzi objawy choroby. Zalecana jest ona również przy ataksji glutenowej, alergii na pszenice, wrażliwości na gluten.

Dlaczego jest to takie ważne?

W przypadku zdiagnozowania tych przypadłości jedzenie glutenu prowadzi do pojawienia się przykrych dolegliwości. Zjedzenie nawet niewielkiej ilości glutenu powoduje gazy i wzdęcia, problemy z wypróżnianiem, utratę masy ciała, zmęczenie i osłabienie. Chcąc się ochronić przed tymi skutkami ubocznymi jedzenia glutenu, należy go całkowicie wyeliminować. Jest to wskazane bez względu na to, jak intensywne są objawy choroby.

Jakie są efekty diety bezglutenowej?

Gluten nie jest niezbędny w diecie człowieka. Nie jest on odpowiedzialny za dostarczenie do organizmu żadnych witamin, minerałów czy aminokwasów. To dlatego nie ma żadnych przeciwwskazań do jego eliminacji. W ostatnich latach z tej możliwości korzysta wiele osób, u których nie zdiagnozowano tego schorzenia. Po catering bezglutenowy sięgają oni, aby poprawić ogólny stan zdrowia, zrzucić zbędne kilogramy, zwiększyć pokłady energii. Badania naukowe nie udowodniły jednak, że wyeliminowanie białka zbóż u osób zdrowych przynosi jakiekolwiek skutki. Ewentualne efekty są więc kwestią indywidualną.

Warto jednak pamiętać, że choć sam gluten nie oferuje specjalnych korzyści odżywczych, ale wiele produktów pełnoziarnistych go zawierających już tak. Są one bogate w szereg witamin i minerałów, takich jak witaminy z grupy B, kwas foliowy i żelazo, a także błonnik. Bezglutenowa dieta powinna więc być odpowiednio zbilansowana, aby nie doprowadzić do niedoborów tych składników.

Na czym polega dieta przy celiakii?

Dieta w celiakii polega na wyeliminowaniu wszystkich pokarmów i napojów zawierających:

  • Pszenicę
  • Jęczmień
  • Żyto
  • Pszenżyto — skrzyżowanie pszenicy i żyta
  • Owies (w niektórych przypadkach).

Mimo że produktów, z których należy zrezygnować, nie jest dużo, to wykluczenie ich z codziennego jadłospisu nie jest łatwe. Wiele osób nie wyobraża sobie bez nich gotowania. Jeśli jesteś jedną z nich, najprostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z diety pudełkowej bez glutenu. W Light Marlin spożywanie glutenu pomoże ograniczyć dieta Hashi dedykowana osobom z chorą tarczycą. Z jadłospisu eliminuje białka i strączki, a białka zbóż zastępuje owocami, warzywami, nasionami, jajami, chudym i nieprzetworzonym mięsem, rybami. W daniach znajdują się też zboża, które nie wpływają negatywnie na organizm chorujących na celiakię, czyli np. amarant, gryka, kukurydza, len, proso, ryż, sorgo, soja, komosa ryżowa, tapioka, mąki bezglutenowe: ryżowa, sojowa, kukurydziana, ziemniaczana, fasolowa.

Dla kogo jest catering bez glutenu i laktozy?

W przypadku uszkodzenia kosmków jelitowych przez gluten często dochodzi do zmniejszenia wydzielania enzymów trawiennych, w tym laktazy. Jest ona odpowiedzialna za rozkładanie cukru mlecznego, czyli powszechnie znanej laktozy. Jednym z powikłań celiakii jest wystąpienie nietolerancji laktozy. Stąd też osobom chorującym na celiakię polecany jest nie tylko jadłospis bez glutenu, ale i dieta bez laktozy

Oparcie jadłospisu tylko o produkty bez glutenu i laktozy może powodować zmniejszenie spożywania wapnia. Pierwiastek ten jest podstawowym budulcem kości i zębów, a także odpowiada za przesyłanie sygnałów nerwowych, pracę mięśnia sercowego i mięśni gładkich. Aby więc nie narazić się na brak wapnia, w diecie pudełkowej bez glutenu i laktozy powinny się pojawić takie produkty jak:

  • napoje ryżowe, sojowe lub migdałowe będące zamiennikiem mleka,
  • sery żółte długo dojrzewające,
  • jaja,
  • brokuły, kalafior, inne warzywa kapustne,
  • orzechy, migdały, nasiona np. słonecznika, maku, chia,
  • mąka i przetwory z ryżu, siemienia lnianego, dyni, amarantusa, quinona, teff, sorgo, proso, gryki,
  • płatki owsiane bezglutenowe.

Czy ta dieta jest smaczna?

Gluten jest produktem, który można bardzo prosto zastąpić innymi pokarmami. W supermarketach i sklepach ze zdrową żywnością dostępnych jest wiele bezglutenowych wersji popularnych produktów spożywczych, takich jak makarony, bazy do pizzy i chleb. Wiele produktów spożywczych, takich jak mięso, warzywa, ser, ziemniaki i ryż, jest naturalnie pozbawionych glutenu, przez co nie trzeba szukać ich zamienników. Z tych produktów bez glutenu można przygotować smaczne i sycące potrawy. Warto też wiedzieć, że dużymi walorami smakowymi pochwalić może się także dieta wegetariańska bezglutenowa. Niestety samodzielne przygotowywanie dań bez glutenu jest bardzo trudne – wymaga posiadania osobnego zestawu garnków do gotowania, akcesoriów takich jak deski do krojenia oraz pilnowania składu półproduktów, dlatego prostym sposobem jest skorzystanie z profesjonalnego cateringu dietetycznego

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin