Przejdź do treści
Dieta lekkostrawna

Dieta lekkostrawna – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Dieta lekkostrawna uznawana jest za tą leczniczą. Zalecana jest w przebiegu wielu chorób, a także po operacjach i osobom starszym. Co do zasady mogą jednak po nią sięgać wszyscy. Jest ona świetnym sposobem na oczyszczenie organizmu czy zrzucenie kilku nadprogramowych kilogramów. Mimo że ma ona wiele zalet, wiele osób z niej rezygnuje. Lekkostrawne jedzenie kojarzy się bowiem z tym niesmacznym – papkami, przetartymi warzywami, potrawami bez smaku. Sięgając jednak po dobrze skomponowany jadłospis, jedząc lekko, nadal możesz jeść smacznie. Jak to możliwe? Wystarczy, że dobrze poznasz zasady żywienia przyjaznego żołądkowi.

Czy warto stosować przepisy lekkostrawne na co dzień?

Potrawy lekkostrawne nie mają najlepszej opinii. Uważane są za nie apetyczne, pozbawione smaku, zbyt rozgotowane. To, dlatego wiele osób stara się ograniczyć ich spożywanie do minimum. Najczęściej sięgamy po nie tylko po wyraźnym zaleceniu lekarza czy w przypadku problemów żołądkowych. Tymczasem dieta łatwostrawna jest świetnym rozwiązaniem, jeśli chcesz oczyścić organizm, zadbać o jego ogólną kondycję czy poprawić zdrowie.  Pozwala ona uniknąć wzdęć, gazów, zaparć, bólów brzucha, problemów z wypróżnieniem, uczuciem przelewania się w jelitach. Jedząc lekko, możesz również walczyć z przewlekłym zmęczeniem, osłabieniem, bólami stawów, wysypkami i świądem skóry.

Kiedy stosować dietę łatwostrawną z ograniczeniem tłuszczu?

Jest ona zalecana w wielu przypadkach m.in. przy:

  • Chorobie wrzodowej;
  • Nieżycie żołądka;
  • Stanach zapalnych błony śluzowej w przewodzie pokarmowym;
  • Chorobach infekcyjnych z wysoką gorączką i brakiem apetytu
  • Zatruciach pokarmowych;
  • w stanie po zabiegach chirurgicznych (np. po zabiegach bariatrycznych);
  • Okresie rekonwalescencji;
  • Przypadku osób po zawale mięśnia sercowego lub po udarze;
  • Chorobach przyzębia (np. erozja zębów, paradontoza);
  • Żywieniu osób w wieku podeszłym;
  • W przypadku małych dzieci i dzieci z mocno ograniczonym apetytem;
  • Częstych kłopotach z przełykaniem, przeżuwaniem (tzw. dysfagii)
  • Chorobach nowotworowych (np. rak jelita grubego).

Warto przy tym zaznaczyć, że przy każdym ze schorzeń dieta może mieć inny wymiar i opierać się na odmiennych posiłkach.

Specyfika lekkiej diety w zależności od schorzenia

W wersji podstawowej stosuj ją m.in. przy chorobach przewodu pokarmowego, niestrawności, chorobach wirusowych np. COVID-19 i po nim, przy unieruchomieniu. Dieta łatwostrawna z ograniczeniem tłuszczu i błonnika zalecana jest natomiast przy chorobach dróg żółciowych oraz trzustki. Przy schorzeniach jamy ustnej i przełyku, które utrudniają gryzienie i przełykanie, wygodnie będzie ci jeść potrawy o zmienionej konsystencji – papkowatej. Dieta lekkostrawna wysokobiałkowa sprawdza się przy chorobach wątroby, stanach pooperacyjnych, nadczynności tarczycy, chemioterapii. W przypadku stłuczenia wątroby czy po resekcji żołądka do minimum musisz ograniczyć tłuszcze. Dieta łatwostrawna na wątrobę przy chorobach z niewydolnością musi natomiast ograniczać białko.

Jakie jest jedzenie lekkostrawne?

Dietę lekkostrawną definiuje się jako modyfikację podstawowego, codziennego jadłospisu, tak by wykluczyć produkty i dania trudno strawne. Oznacza to, że z menu eliminuje produkty, które długo zalegają w żołądku takie jak np. tłuszcze, błonnik pokarmowy, związki gazotwórcze, ostre przyprawy, ocet. Dzięki temu odciąża układ pokarmowy lub jego część.

Takie jedzenie organizm łatwiej trawi, a także wchłania z niego składniki odżywcze, które mają poprawić jego kondycje. Jednocześnie lekkostrawne dania dostarczą ci odpowiednią ilość energii.

Jakie jedzenie jest lekkie dla żołądka?

Czy awokado jest lekkostrawne? A jajka? Czy na diecie przyjaznej żołądkowi mogę pić kawę lub jogurt? Też zadajesz sobie takie pytania?  Ustalenie szczegółowego jadłospisu najlepiej pozostaw dietetykom, korzystając z cateringu Light Marlin możesz skonsultować dietę ze specjalistą. Pamiętaj jednak, że dobra dieta lekkostrawna powinna opierać się o poniższe proporcje:

  • ok. 12 proc. energii z białka – ok. 1 g/kg należnej masy ciała lub ok. 65-90 g dziennie,
  • maks. 30 proc. energii z tłuszczów dobrej jakości, pochodzących z roślin
  • 50-65 proc. energii z węglowodanów,
  • 20-25 g błonnika dziennie, szczególnie tego rozpuszczalnego w wodzie.

Jak stosować dietę żołądkową?

Dieta żołądkowa bazuje nie tylko na potrawach przygotowanych z dozwolonych produktów, ale także na ścisłym stosowaniu się do zaleceń. Mówią one, aby posiłki spożywać 4-5 razy dziennie. Powinny one być niewielkie objętościowo, a także spożywane o stałych porach. Jadłospis powinien być urozmaicony. Dlatego dobrym rozwiązaniem będzie bezpośredni kontakt z Light Marlin, aby upewnić się, która z dostępnych diet będzie przyjazna dla żołądka, a jednocześnie bazująca na produktach, które będą smaczne i apetyczne. Dania należy spożywać w spokojnej atmosferze i dokładnie przeżuwać każdy kęs. Warto też pamiętać, aby nie podawać ich zbyt gorących, ponieważ może to podrażniać przewód pokarmowy. Będąc na diecie lekkostrawnej, musisz całkowicie wyeliminować z menu żywność typu fast – food, alkohol, gazowane napoje. 

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin