Przejdź do treści
Jak uniknąć efektu jojo?

Efekt jojo – jak go uniknąć przy diecie odchudzającej?

Efekt jo-jo to problem, z którym boryka się wiele osób po redukcji wagi. Jego pojawienie może wywołać frustracje czy obniżenie własnej wartości. Na szczęście z efektem jo-jo można skutecznie walczyć. Jak? Przede wszystkim stawiając na mądrą redukcję masy ciała. Zobacz, na czym ona polega.

Co to jest efekt jo-jo?

Efekt jo-jo lub dieta jo-jo to często występująca sytuacja po redukcji masy ciała. Pojawia się ona zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Polega na tym, że na początku zaczynasz znacznie tracić na wadze, ale potem, odzyskujesz tą utraconą – często z nadwyżką. Ten proces powtarza się w kółko i ostatecznie staje się błędnym kołem. W wyniku efektu jo-jo coraz trudniej jest ponownie schudnąć, chociaż w pełni stosuje się restrykcje dietetyczne i intensywne ćwiczenia. Pamiętaj, że jo-jo jest rezultatem niepożądanym – negatywnie wpływa na organizm, może mieć również poważne konsekwencje dla zdrowia psychicznego.

Jakie są konsekwencje?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że efekt jojo może wywołać poważne konsekwencje zdrowotne. Do tych najpoważniejszych zalicza się:

  • Zwiększony przyrost masy ciała, który przyczynia się do chorób serca, otyłości i cukrzycy typu 2;
  • Komplikacje zdrowotne ze strony jelit, ponieważ dieta jojo negatywnie wpływa na dobre bakterie w jelitach;
  • Zwiększenie ogólnego procentu tkanki tłuszczowej, czasami do niezdrowego poziomu;
  • Konsekwencje dla zdrowia psychicznego – obniżenie poczucia atrakcyjności, stany depresyjne, brak poczucia własnej wartości.

Czy występuje efekt jojo po głodówce?

Przyczyn występowania wahań wagi jest bardzo dużo. Jako jedną z podstawowych wymienia się niezdrowe metody odchudzania. Do takich zalicza się brak łączenia diety redukcyjnej z aktywnością fizyczną, stosowanie tabletek odchudzających, głodówki. Szczególnie niebezpieczne są te ostatnie – efekt jojo po głodówce jest bowiem niemal gwarantowany. Wynika to z tego, że chociaż posty przyczyniają się do szybkiej utraty wagi, to powodują zmniejszenie masy mięśniowej, a nie tkanki tłuszczowej. Spadek tej pierwszej wywołuje spowolnienie metabolizmu, który po powrocie do „normalnego” żywienia nie może nadążyć z trawieniem pokarmów.

Jak odchudzać się, aby uniknąć wahań wagi?

Odchudzanie bez efektu jojo nie jest prostym, a przede wszystkim krótkoterminowym zadaniem. Z dużą dozą ostrożności musisz podchodzić do wszystkich ofert i diet proponujących 5 kg w tydzień bez efektu jojo. Chcąc uniknąć wahań wagi, pamiętaj, aby:

  • Zmniejszyć tkankę tłuszczową i utrzymać masę mięśniową;
  • Nie pomijać żadnego z posiłków – dzień koniecznie zacznij od śniadania, a potem zadbaj o zjedzenie w odstępach 3-4-godzinnych II śniadania, obiadu, podwieczorku i kolacji;
  • Sięgaj po niskokaloryczne pokarmy;
  • Unikaj spożywania wysokokalorycznych i tłustych posiłków przyrządzanych na olejach, takich jak potrawy smażone w głębokim tłuszczu lub smażone na patelni;
  • Ćwicz regularnie – w ciągu pierwszych 6 miesięcy zaleca się regularną aktywność fizyczną co najmniej 150 minut tygodniowo; aby utrzymać zdrową wagę, podczas długotrwałej diety redukcyjnej wydłużaj czas ćwiczeń do 200-300 minut tygodniowo i konsekwentnie kontynuuj te założenia przez co najmniej 1 rok.
  • Unikaj stresu i odpoczywaj wystarczająco dużo – stres i stan przemęczenia ma ogromny wpływ na ogólne samopoczucie; kiedy jesteś zestresowany, twoje ciało reaguje, zwiększając poziom kortyzolu, a ten pobudza apetyt;
  • Nawadniaj organizm – picie wody przed posiłkami zmniejsza apetyt, a przez to też spożycie kalorii.

Pamiętaj też, że utrata wagi to nie plan na tydzień, ale na znacznie dłużej. Zdrowa, zbilansowana dieta taka jak np. Slim Marlin pozwoli schudnąć bez głodzenia się i niepotrzebnych postów. Dzięki temu, że będzie na co dzień dostarczać odpowiedniej ilości kalorii, a także mikro i makroskładników pozwoli zapomnieć o tym, czym jest efekt jojo. Plusem pudełkowej diety odchudzającej jest również to, że pozwala dopasować kaloryczność posiłków do własnych potrzeb -wagi, wzrostu, płci, stylu życia. Dzięki temu nie trzeba od razu sięgać po bardzo rygorystyczne jadłospisy a powoli i systematycznie zmniejszać kaloryczność dań, a tym samym uniknąć efektu jojo.

Jak pozbyć się efektu jojo po diecie?

Jak zatrzymać efekty jojo – to pytanie zadaje wiele z nas, którzy marzyli o szybkim schudnięciu. Niestety wahania wagi po odchudzaniu często są błędnym kołem – łatwo w nie wpaść, trudniej wyjść. Na szczęście istnieją sposoby, aby zatrzymać jo jo efekt. Aby to jednak zrobić, musisz uzbroić się w cierpliwość i wdrożyć w życie rygorystyczne zasady.

Pierwszą jest przejście na skuteczną dietę bez efektu jojo. Tu z pomocą przyjdzie ci odpowiednio zbilansowany i dopasowany do twoich potrzeb catering pudełkowy, który możesz stosować przez dłuższy czas. Uniwersalnym wyborem będzie wcześniej już wspominana dieta Slim, jeśli jednak nie jesz mięsa, wypróbuj nasze menu wegetariańskie. Te plany żywieniowe możesz stosować również po zakończeniu redukcji. Dzięki temu, że ich kaloryczność możesz regulować, pozwolą utrzymać wagę bez jojo. W Light Marlin znajdziesz też szybką dietę bez efektu jojo – jest nią Keto Marlin, jadłospis ograniczający węglowodany. W przeciwieństwie do innych diet jest on tak zbilansowany, aby nie narażać na wahania wagi.

Chcąc wyeliminować efekt jojo, przygotuj się na plan długodystansowy. Z zasadami zdrowego żywienia musisz się zaprzyjaźnić, ponieważ będą one musiały stać się twoim trybem życia, a nie tylko dietą na jakiś czas. Uzupełniane powinny być one regularnymi ćwiczeniami dostosowanymi do twojej wytrzymałości i wydajności. Masz pytania? Chętnie na nie odpowiemy. 

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin