Przejdź do treści
Catering wegetariański - istotne informacje

Jak przejść na dietę roślinną? – Poznaj zalety cateringu wegetariańskiego

Catering wegetariański to ten pozbawiony mięsa. W ostatnich latach zyskuje on coraz większą popularność. Jest to wynikiem tego, że wiele osób świadomie rezygnuje z jedzenia mięsa czy to ze względów zdrowotnych, czy też kwestii etycznych. Czy jednak wegetarianizm jest zdrowy? Jakie ma zalety i kiedy warto się zdecydować na przejście na niego?

Czym jest catering wegetariański?

Wegetarianizm najprościej mówiąc, polega na wyeliminowaniu z codziennych posiłków mięsa. W praktyce oznacza to, że na talerzu nie odnajdzie się produktów wołowych, wieprzowych, drobiowych, a także… ryb i owoców morza.

Musisz jednak pamiętać, że klasyczna dieta wegetariańska pudełkowa nie rezygnuje całkowicie z produktów pochodzenia zwierzęcego. W takich dietach jak Vege Marlin odnajdziesz dania z jajek, z dodatkiem miodu czy nabiał. Jeśli chcesz z nich zrezygnować, zainteresować powinna cię dieta wegańska pudełkowa, która rezygnuje ze wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego i zastępuje je tymi roślinnymi.

Kto może zostać wegetarianinem?

Z jedzenia mięsa zrezygnować może praktycznie każdy – niezależnie od wieku, płci, ogólnego stanu zdrowia. Zanim jednak sięgniesz po wegetariańską dietę pudełkową, skonsultuj się z lekarzem i sprawdź, czy nie ma żadnych przeciwwskazań, aby oprzeć jadłospis tylko na roślinach.

Pamiętaj też, że dieta ma być przede wszystkim przyjemna. Nie zmuszaj się więc do jedzenia, tylko wegetariańskich potraw, jeśli nie masz na nie ochoty. Mniej restrykcyjnym jadłospisem, który pozwoli na łatwe i bezbolesne wyeliminowanie mięsa z diety, jest Vega + Fish Marlin. Bazuje ona głównie na warzywach i owocach, ale podanych w towarzystwie ryb i owoców morza.

Jakie są zalety wegetarianizmu?

Eliminacja mięsa z diety niesie za sobą liczne zalety. Do tych głównych zalicza się:

  • ograniczenie problemów z trawieniem – mięso jest produktem, który długo zalega w układzie pokarmowym; rodzi to uczucie ciężkości po posiłku i może powodować zgagę, niestrawność, a także ospałość i spadek energii; przy takich objawach przejście na wegetarianizm jest wskazane;
  • poprawę metabolizmu – poprawa ta przekłada się na szybsze i łatwiejsze zrzucanie wagi i pozwala na zachowanie jej na właściwym poziomie;
  • zmniejszenie ryzyka występowania groźnych chorób takich jak otyłość, cukrzyca typu 2, choroby niedokrwiennej serca, nadciśnienia tętniczego, hipercholesterolemii, nowotworów, kamicy żółciowej i nerkowej, zaparć i hemoroidów oraz próchnicy zębów.

Czy wegetarianizm jest zdrowy?

Zalety wegetarianizmu są niezaprzeczalne. Aby był on jednak korzystny, musisz sięgać po odpowiednio zbilansowane posiłki, tylko wtedy do organizmu dostarczysz odpowiednie ilości witamin, aminokwasów i minerałów. Najczęściej wegetarianie obawiają się o niedobory witaminy B12. Zgodnie z zaleceniami dzienne dawki tej witaminy wynoszą dla:

  • Niemowląt: 0.4-0.5 mikrograma.
  • Dzieci w wieku od 1 do 3 lat: 0.9 mikrograma.
  • Dzieci w wieku od 4 do 8 lat: 1.2 mikrograma.
  • Dzieci w wieku od 9 do 13 lat: 1.8 mikrograma.
  • Kobiet i mężczyzn powyżej 14 roku życia: 2.4 mikrograma.
  • Kobiet w ciąży: 2.6 mikrograma.
  • Kobiety karmiące piersią: 2.8 mikrograma.

Jej niedobory mogą doprowadzić do niedokrwistości, a także ogólnego osłabienia, szybkiego zmęczenia, zawrotów głowy, zwiększonego stężenia homocysteiny we krwi, co przyczynia się do zwiększenia ryzyka miażdżycy i chorób sercowo – naczyniowych.

Zdrowo i bezpiecznie

Zgodnie z najnowszymi badaniami wegetariańska dieta pudełkowa może zapewnić odpowiednią podaż witaminy B12. Może się jednak zdarzyć, że będą na niej pojawiać się niewielkie niedobory kobalaminy. W takiej sytuacji konieczna jest suplementacja w postaci żywności fortyfikowanej, tabletek, kropli lub pasty do zębów z witaminą B12.

Będąc wegetarianinem, musisz też pamiętać, aby również regularnie kontrolować poziom witaminy D, żelaza, cynku, selenu, jodu oraz wielonasyconych kwasów tłuszczowych omega – 3. Ich niedobory często są diagnozowane u osób niejedzących mięsa.

Jak zapewnić sobie białko?

Przejście na wegetarianizm oznacza również, że do twojego organizmu nie będzie trafiać białko pochodzące z mięsa. To jest natomiast niezbędne dla zdrowia. Na całe szczęście catering wegetariański wie, jak go zastąpić. Proponuje on posiłki, które zawierają pełnowartościowe białko roślinne – dobrze trawione i świetnie przyswajalne. Przykładem białka pochodzenia roślinnego jest tofu, rośliny strączkowe, quinoa, soja, groch, ciecierzyca czy tempehu. Produkty te zawierają wszystkie potrzebne aminokwasy egzogenne.

Jak przestać jeść mięso?

Zalety wegetarianizmu sprawiają, że wiele osób zadaje sobie pytanie, jak przestać jeść mięso lub chociaż ograniczyć jego spożycie. Jednego sprawdzonego i skutecznego sposobu jednak nie ma. Bardzo ważna jest motywacja i nastawienie. Nie warto być wege na siłę, bowiem wegetarianizm jest traktowany jako styl życia, a nie tylko sama dieta. Najlepiej wprowadzać go stopniowo np. na początku zastępować mięso rybami i owocami morza, odrzucając krok za krokiem produkty zwierzęce. Zostanie wegetarianinem z dnia na dzień, jest bowiem bardzo trudne.

Pamiętaj też, że zachętą do wytrwania na diecie wege będzie odkrywanie bogactwa jadłospisu roślinnego. Wbrew pozorom dieta wegetariańska pudełkowa jest niezwykle urozmaicona, a walory smakowe dań serwowanych przez Light Marlin sprawią, że na długo zapomnisz o kotlecie czy steku.

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin