Przejdź do treści

„Jedz tłuszcz by spalać tłuszcz”– czyli o zaletach diety ketogenicznej

Od dziecka uczeni jesteśmy, że podstawą naszej diety powinny być produkty zbożowe, a następnie te zawierające białka. Tłuszcze i cukry od zawsze traktowane były jako wróg wszelkich diet i eliminowane wskutek podstawowych zasad „zdrowego odżywiania”. A gdyby tak wreszcie odrzucić wszelkie utarte dotychczas schematy i odwrócić piramidę żywieniową?

Tak! Proponujemy zmianę sposobu odżywiania z założeniem zwiększenia podaży tłuszczy przy jednoczesnym zmniejszeniu dostarczania węglowodanów. Na tym schemacie opiera się kilka diet- w naszej ofercie znajdziesz dwie- najbardziej skuteczne i cieszące się ogromną popularnością: dietę ketogeniczną (dieta „KETO”) oraz dietę opartą na niskim indeksie glikemicznym (dieta „NISKI IG MARLIN”). I choć dziś skupimy się na przedstawieniu zalet tej pierwszej, zachęcamy byś spróbował i poznał zalety obu!

To jak? – Jesteś ciekawy na czym polega dieta ketogeniczna i jakie niesie za sobą możliwości? A może po prostu zaciekawił Cię absurdalny tytuł naszego artykułu? Spieszymy zatem z wyjaśnieniami.

Dieta ketogeniczna (nazywana również dietą ketogenną) zakłada zmniejszenie spożycia węglowodanów kosztem zwiększenia w posiłkach udziału tłuszczy, przy zachowaniu odpowiednich proporcji białka. Oczywiście, rodzajów diety ketogenicznej jest cała masa, ale podstawowa, książkowa wersja zakłada następujące proporcje: ok.70% tłuszczy, 20-25% białek, 5-10% węglowodanów. 

Jak działa takie odwrócenie piramidy żywieniowej?

Nie jest tajemnicą, że węglowodany stanowią podstawowe źródło energii, niezbędnej do życia człowieka.  W momencie, kiedy ich podaż zostanie ograniczona, w organizmie zaczynają zachodzić tzw. procesy zastępcze. Wyczerpane pokłady węglowodanów zmuszają organizm do korzystania z alternatywnych źródeł energii, którymi stają się wolne kwasy tłuszczowe magazynowane w tkance tłuszczowej. Zachodzi zatem proces ketozy– w naszym organizmie więcej jest bowiem ciał ketonowych (powstałych z kwasów tłuszczowych) niż glukozy- produktu rozkładu węglowodanów, co powoduje przede wszystkim zahamowanie łaknienia oraz uszczuplenie pokładów nadmiernie zmagazynowanego w ciele tłuszczu, a zatem upragnioną utratę wagi. Można pokusić się o stwierdzenie, że nasz organizm dokonuje niemożliwego- przyjmując większe ilości tłuszczu, więcej tłuszczu spala. 

Celem diety ketogenicznej jest przede wszystkim skuteczna utrata wagi, co jest niejako skutkiem ubocznym stanu ketozy- co próbowaliśmy wyjaśnić powyżej. Zmniejszenie obwodu talii nie jest jednak jedyną jej zaletą i powodem, dla którego każdego dnia zyskuje na popularności. Zachęcamy by zapoznać się z innymi korzyściami, jakie można czerpać z odpowiedniego zastosowania sposobu żywienia opartego na produktach tłuszczowych. A oto niektóre z nich: 

  • Ograniczenie apetytu- dzięki temu, że produkty tłuszczowo-białkowe trawią się dłużej niż węglowodany, dłużej odczuwamy sytość. Skutkiem ubocznym jest spożycie mniejszej ilości pożywienia, a to z kolei prowadzi do dobrze nam znanego pojęcia deficytu kalorycznego.
  • Wspomaganie walki z insulinoopornością– szczególnie polecana osobom, które źle reagują na węglowodany i mają problem z ich przyswajaniem. Dieta ketogenna reguluje wytwarzanie w organizmie insuliny- hormonu tak istotnego w procesie trawienia.
  • Usprawnienie metabolizmu i gospodarki wodnej organizmu– dzięki czemu następuje odczuwalna redukcja obrzęków i znacząco zmniejsza się dyskomfort związany z problemami trawiennymi.
  • Dobroczynny wpływ na pracę serca i innych narządów- organizm po przyswojeniu nowego sposobu żywienia zaczyna się czuć lekko, a narządy zaczynają pracować sprawniej. Znika odczucie ociężałości i spadku energii, dzięki czemu czujemy się lepiej, co odnosi się zarówno do zdrowia fizycznego, ale również do lepszego samopoczucia.
  • Od jakiegoś czasu zaczęto odnotowywać pozytywny wpływ wprowadzania organizmu w stan ketozy u osób cierpiących na epilepsję. Co prawda przyczyna tego stanu rzeczy wciąż jest badana przez naukowców, ale nie zmienia to faktu, że epileptycy stosujący dietę ketogeniczną rzadziej odnotowują napady choroby niż osoby odżywiające się w inny sposób. 

Oczywiście, jak przy rozpoczęciu każdej diety, zachęcamy do konsultacji z lekarzem/ dietetykiem. Co prawda, dieta ketogeniczna uznawana jest za dietę bezpieczną i nie ingerującą w negatywny sposób w funkcjonowanie naszego organizmu, niemniej jednak pamiętajmy, że każda zmiana sposobu odżywiania powinna być poprzedzona zbadaniem aktualnego stanu zdrowia i indywidualnych preferencji organizmu.

Nie czekaj! Już dziś zmień nawyki żywieniowe i zadbaj o piękne ciało i dobre samopoczucie!
Zamów dietę KETO i ciesz się wszystkimi korzyściami, nie martwiąc się o zachowanie odpowiednich proporcji-  nasi dietetycy i kucharze już się tym zajęli! ☺

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin