Przejdź do treści

Post przerywany- o zaletach i wadach przerwy w dostarczaniu pożywienia

Od zawsze marzyłeś o diecie, podczas której nie musisz eliminować żadnej konkretnej grupy produktów spożywczych? Nie Ty jeden! Już samo słowo „eliminacja” działa podświadomie na nasz organizm i zniechęca do podjęcia wyzwania jakim jest jakakolwiek dieta.
A gdyby tak móc osiągnąć wyśnione rezultaty nie wprowadzając skomplikowanych zmian w swoim jadłospisie i nie katując się frustrującymi ograniczeniami?

Naprzeciw oczekiwaniom proponujemy nowy trend żywieniowy- intermittent fasting, potocznie zwany postem przerywanym. Co? „Post” też nie kojarzy Ci się zbyt dobrze? Okazuje się, że wcale nie taki post straszny jak go malują ☺ Spieszymy z wyjaśnieniami.

Post przerywany to model żywieniowy zakładający wstrzemięźliwość od spożywania pokarmów i kalorycznych napojów przez określoną ilość godzin w ciągu doby (post 16:8), czy dni w ciągu tygodnia (dieta 5:2).

Głównym założeniem diety jest trzymanie się ściśle określonych zasad i przyswajanie pożywienia podczas tzw. „okna żywieniowego”. W praktyce model ten stosuje bardzo wielu z nas, nawet o tym nie wiedząc. Kiedy? Kiedy np. pomijamy śniadanie lub kolację i zachowujemy kilkunastogodzinny odstęp pomiędzy kolejnymi posiłkami. 

Przykładowo post 16:8- określa spożywanie posiłków w ciągu 8h podczas dnia- np. kiedy śniadanie zjemy o godzinie 8:00, kolację powinniśmy spożyć do godziny 16:00. Nie musimy rezygnować z konkretnej grupy produktów, dozwolone jest wszystko, przy zachowaniu umiaru i odpowiedniego bilansu kalorycznego- oczywiście ilość spożywanych kalorii jest kwestią indywidualną i powinna być ustalona dla każdego osobno.

Inny wariant postu, 5:2, zakłada ograniczenie spożycia kalorii do kilkuset dziennie podczas 2 określonych dni w tygodniu. W pozostałe dni tygodnia posiłki spożywamy normalnie, również zachowując spożycie określonej liczby kalorii. 

Co można jeść podczas okna żywieniowego? W zasadzie wszystko. Oczywiście należy mieć świadomość, że to co jemy wpływa na rezultaty jakie osiągamy. Zachęcamy więc, aby na talerzach znajdowały się zdrowe i pełnowartościowe produkty, które zapewnią nam, poza walorami smakowymi, odpowiednie korzyści zdrowotne. 

WAŻNE! Podczas przerwy od spożywania posiłków dozwolone jest picie wody, niesłodzonej herbaty, kawy i naparów ziołowych!

Dlaczego powinniśmy stosować wyżej opisany model żywieniowy?
Zalet postu przerywanego jest przynajmniej kilka:

  • Po pierwsze jest to mało inwazyjny i dość przyjemny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów i idealna dieta dla osób nie potrafiących wykluczyć konkretnych grup produktów ze swojego jadłospisu.
  • Podczas okna żywieniowego jesteśmy w stanie dostarczyć do organizmu wszystkich niezbędnych składników odżywczych, dlatego nie musimy rezygnować z aktywności fizycznej, wspomagającej odchudzanie. Dieta ta stosowana prawidłowo nie wycieńcza organizmu i nie powoduje ubytków w suplementacji.
  • Post przerywany pozwala nam przejąć kontrolę nad jedzeniem i nie dopuszcza sytuacji odwrotnej. Zapomnij więc o jedzeniu z nudów, z przyzwyczajenia, czy w ramach towarzyszenia innej osobie- spożywanie posiłków powinno wiązać się przede wszystkim z zaspokajaniem funkcji życiowych!
  • Przejęcie kontroli nad spożywaniem posiłków powoduje wzrost pewności siebie, a tym samym zwiększa odporność na stres, wspierając funkcje systemu nerwowego, w tym mózgu. Stosowanie postu wpływa na obniżenie glukozy, insuliny, złego cholesterolu (pod warunkiem, że oczywiście nie opychamy się niezdrowym jedzeniem), ciśnienia krwi, dzięki czemu czujemy się po prostu zdrowsi.
  • Dzięki stosowaniu przerw w dostarczaniu pokarmów, organizm ma szansę na regenerację i odpoczynek– dzięki temu szybciej oczyszcza się z toksyn i pozwala na wzrost sił witalnych na co dzień.

Jakie są zatem wady? Nie ma ich wiele. Przede wszystkim podczas długiej przerwy od dostarczania pokarmów, możemy odczuwać głód– co jednak jest kwestią indywidualną i w zasadzie tymczasową- każdy organizm potrzebuje przyzwyczajenia do nowego modelu żywieniowego. 

Przeciwwskazaniem do stosowania Intermittent Fasting są między innymi:

  • cukrzyca,
  • ciąża i karmienie piersią,
  • zaburzenia odżywiania i zaburzenia łaknienia.

Postu przerywanego nie powinny stosować dzieci oraz osoby starsze!

Jak zawsze zachęcamy, aby każdą zmianę modelu żywienia skonsultować z lekarzem/dietetykiem, który doradzi w doborze najlepszego i najkorzystniejszego dla naszego zdrowia i sylwetki wariantu.

Reasumując powyższe, post przerywany to jeden z najmniej inwazyjnych żywieniowych trendów, podczas którego ograniczeni jesteśmy jedynie przedziałem czasowym oraz ogólnym bilansem kalorycznym- nie musimy jednak odrzucać z naszego jadłospisu żadnej grupy produktów! 

Mamy również dobrą wiadomość dla wszystkich korzystających z cateringu dietetycznego– nie musicie z niego rezygnować. Wręcz przeciwnie! Założenia postu przerywanego pozwalają na wybranie dowolnej opcji- możecie więc wybrać swoją ulubioną dietę pudełkową (zapraszamy do zapoznania się z naszą bogatą ofertą!) i cieszyć się wszystkimi jej walorami podczas swojego okna żywieniowego.

A Ty- spróbujesz przejąć kontrolę? ☺

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin