Przejdź do treści

Sen- o tym jak długość i jakość odpoczynku wpływa na nasz organizm

Nocna impreza ze znajomymi, nauka do egzaminu, zamartwianie się czymś na co, de facto, bardzo często nie mamy wpływu lub… zwyczajny brak czasu na odpoczynek- brzmi znajomo? Dzisiejszy zabiegany świat nie pozostawia złudzeń i wymaga od nas 200% aktywności. Czy jednak wyrabianie życiowej (ponad)normy jest zdrowe? Jak długo organizm może funkcjonować prawidłowo bez odpoczynku? A także co robić by regenerować się szybko i skutecznie? 

Musisz wiedzieć, że prawidłowe funkcjonowanie organizmu jest skutkiem efektywnego odpoczynku. Sen to bowiem nic innego jak chwilowe wyłączenie organizmu (a w szczególności ośrodkowego układu nerwowego) i jego fizyczna odnowa. Dzięki prawidłowej higienie odpoczynku dbamy nie tylko o zdrowie fizyczne, ale również psychiczne, co przekłada się bezpośrednio na naszą aktywność dzienną i wszystkie realizowane działania. 

Kluczową rolą snu jest fizyczna regeneracja ośrodkowego układu nerwowego. Aby sen można było nazwać efektywnym i zdrowym, podczas odpoczynku należy przejść wszystkie jego fazy:

  • Faza NREM ( ang. Non Rapid Eyes Movement)- faza snu głębokiego i spokojnego, „bez ruchu gałek ocznych”. Podczas tej fazy zmniejsza się częstotliwość fal mózgowych, mózg stopniowo wycisza się, a wreszcie niemal całkowicie wyłącza aktywność. To faza najintensywniejszej regeneracji komórek i najskuteczniejszego odpoczynku. 
  • Faza REM (ang. Rapid Eyes Movement)- faza snu aktywnego, podczas którego wystąpić mogą marzenia senne. Podczas tego etapu następuje odbudowa neuroprzekaźników, utrwalane są również informacje zgromadzone podczas dnia. Podświadomie mogą być rozwiązywane problemy i analizowane bieżące tematy z fazy aktywności.

Fazy następują naprzemiennie, nawet kilkukrotnie podczas nocy, dając organizmowi czas na odpoczynek i regenerację, a także pozwalając na przetworzenie informacji i naładowanie akumulatorów na kolejny dzień. Nie jest niespodzianką, że brak odpoczynku szkodzi naszemu zdrowiu.

 Czy wiesz, że  człowiek jest w stanie przeżyć dłużej bez jedzenia niż bez snu?

Poniżej tylko kilka z wielu negatywnych skutków zaniedbania fazy odpoczynku: 

  • zaburzona koncentracja, 
  • osłabienie odporności,
  • zwiększona podatność na stres, 
  • rozdrażnienie, 
  • zmęczenie, 
  • osłabienie organizmu,
  • problemy z pamięcią, 
  • opóźniony czas reakcji.

Jak już wiemy prawidłowy sen wspomaga regenerację przede wszystkim mózgu. Należy jednak pamiętać, że odpoczynek senny ma wpływ na wszystkie organy i układy naszego organizmu. Do zalet płynących z zachowania prawidłowej higieny odpoczynku zalicza się między innymi: 

  • Szybszą regenerację organizmu- co wiąże się ze skuteczniejszą walką z wirusami i bakteriami, szybszym gojeniem się ran oraz zmniejszonym ryzykiem zapadania na choroby serca.
  • Lepszą kondycję fizyczną i większą efektywność ćwiczeń. 
  • Zwiększoną kreatywność, koncentrację i skupienie na pracy i innych aktywnościach umysłowych.
  • Szybszy czas reakcji, zwiększoną odporność na sytuacje stresowe. 
  • Odpowiednią gospodarkę hormonalną. 
  • Poprawę wyglądu fizycznego- podczas snu odpoczywa nasz mózg, ale nie ciało- szczególnie mocno regenerują się komórki skóry, włosy i paznokcie. Procesy metaboliczne również funkcjonują na wysokich obrotach, sprawiając, że rano czujemy się lekko i jesteśmy gotowi na nowe wyzwania.

Wychodząc naprzeciw pytaniu „Ile czasu spać, by się wyspać?” – uprzedzamy: nie ma jednej uniwersalnej liczby godzin, która będzie odpowiednia dla każdego organizmu. Jest to kwestia indywidualna i uzależniona od wielu czynników, m.in. wieku, płci, rodzaju wykonywanej pracy, aktywności fizycznej, diety.

W wielu źródłach możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że optymalną dawką snu jest ok. 6-8h w ciągu doby. Oczywiście zalecamy, aby dostosować optimum do swoich możliwości i wsłuchać się w potrzeby swojego organizmu ☺

Aby sen przyniósł pożądane rezultaty, powinniśmy przestrzegać kilku prostych zasad:

  • Odpowiednie miejsce– „jak sobie pościelisz tak się wyśpisz” i to dosłownie! Miejsce, w którym śpimy powinno być do tego odpowiednio przygotowane- powinno być odosobnione, mieć możliwość otwarcia i zaciemnienia okien, a także powinno być wyposażone w wygodne łóżko, materac i odpowiednią pościel. Wszystkie te czynniki mają znaczenie, gdy dbamy o jakość i higienę naszego codziennego odpoczynku. 
  • Odpowiednia temperatura– książkowo powinna oscylować wokół poziomu 18-20 stopni Celsjusza. Zbyt gorące pomieszczenia powinny być zatem wietrzone i ochładzane, natomiast te chłodniejsze delikatnie ocieplane. Pamiętajmy, aby nie przegrzewać i nie wyziębiać organizmu. 
  • Cisza– po całym dniu życia w biegu i zgiełku nasz organizm potrzebuje wyciszenia. Zadbajmy by przed snem wyciszyć wszystkie sprzęty grające, telewizję i inne rozpraszacze. Pozwólmy naszej głowie po prostu się wyłączyć.
  • Odpowiednia pora– dla każdego jest inna. To Twój organizm da Ci sygnał kiedy potrzebuje odpoczynku. Nie zbywaj go kawą, napojami energetycznymi, czy innymi używkami, po prostu pozwól mu odpocząć!
  • Harmonogram snu– podobno do wszystkiego można przywyknąć ☺ Nasz organizm przyzwyczaja się również do określonych pór odpoczynku. Starajmy się zatem, aby godziny snu były mniej więcej podobne zarówno w tygodniu, jak i w weekendy.
  • Spożywanie posiłku– pamiętaj, aby ostatni posiłek skonsumować około 2-3 godzin przed snem. Niech to będzie coś lekkiego, co pozwoli zasnąć bez uczucia ciężkości, a rano pozwoli obudzić się w pełni sił ☺ 
  • Wycisz umysł– pamiętaj, że do odpowiedniego snu trzeba się przygotować. Zapomnij o pracy już na kilka godzin przed planowanym odpoczynkiem, wyłącz serial, wycisz muzykę i przygotuj organizm do całkowitego wyłączenia aktywności. Zalecamy spacer, kilka wdechów na świeżym powietrzu lub delikatne ćwiczenia rozluźniające.
  • Używki– unikaj ich już na kilka godzin przed pójściem spać. Kawa, herbata, alkohol – wszystkie zawierają kofeinę lub teinę o właściwościach pobudzających- chyba nie musimy Cię przekonywać, że uzyskasz efekt zupełnie odwrotny od pożądanego ?:)
  • Zgaś światło– pamiętaj, że im mniej światła, tym organizm lepiej wypocznie. Nie zapominaj, że niebieskie światło z odbiorników- komputera, telewizora i telefonu pobudza mózg do działania. 
  • Aktywność fizyczna– przed snem zdecydowanie wystarczy spokojny spacer lub ćwiczenia rozciągające. Intensywniejsze ćwiczenia rekomendujemy zostawić na rano, kiedy potrzebna będzie zdrowa pobudka! ☺

Nie ma wątpliwości, że sen jest jednym z najważniejszych czynników zdrowego trybu życia. A zatem nie traktuj pory odpoczynku jak straty czasu, a raczej możliwości, dzięki której niskim kosztem jesteś w stanie zadbać o swój organizm od stóp po głowę ☺ Nie zwlekaj dłużej- przecież już wiesz, że… JAK SOBIE POŚCIELISZ, TAK SIĘ WYŚPISZ… ☺

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin