Przejdź do treści

Śniadanie – czy naprawdę jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia?

Śniadanie to z założenia pierwszy posiłek, jaki spożywamy w ciągu dnia, najczęściej w godzinach porannych. W zależności od tradycji i kultury śniadania są mniej lub bardziej obfite, słodkie lub słone, proste lub bardziej skomplikowane. Można je jeść w wersji na ciepło lub zimno, a posiłkowi temu często towarzyszy kawa, herbata lub inny napój. Bez wątpienia niektóre osoby uważają śniadanie za  posiłek, bez którego nie wyobrażają sobie dnia.

Czy faktycznie śniadanie jest tak ważne i jakie są plusy i minusy uwzględnienia tego posiłku w diecie?

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że śniadanie jest pierwszym posiłkiem po kilku- lub kilkunastogodzinnej nocnej przerwie, podczas której nasz organizm się regeneruje i odpoczywa, wykorzystując zapasy energetyczne zgromadzone poprzedniego dnia. Oznacza to, że jedząc po przebudzeniu dostarczamy naszemu ciału i głowie nowych składników i nowej energii, stąd też tak ważne jest aby na talerzu znalazły się odpowiednie, pełnowartościowe produkty. 

Bardzo często obserwujemy jednak zjawisko pomijania śniadania w codziennej diecie. Powody mogą być oczywiście różne, ale do podstawowych przyczyn zaliczamy przede wszystkim poranny pośpiech i brak czasu, słabe odczuwanie głodu zaraz po przebudzeniu, a także chęć uzyskania ujemnego bilansu energetycznego

Zwolennicy jedzenia śniadań motywują swoje stanowisko przede wszystkim faktem, że dzięki pierwszemu posiłkowi nasz metabolizm znacznie przyspiesza, otrzymując świeżą dawkę energii. Tu niesamowicie ważna jest regularność. Nasz organizm bardzo szybko wpada w rutynę. Jeśli śniadanie jest traktowane jako stały element dnia, nasze ciało wie w jaki sposób rozłożyć energię podczas rytmu dobowego. Ma bowiem pewność, że nie musi gromadzić zapasów w postaci tłuszczu, wiedząc, że dostarczymy mu nowej porcji składników odżywczych z samego rana. Bogate w makro- i mikroskładniki śniadanie sprawia, że w dalszej części dnia jesteśmy bardziej syci i jemy mniej, dzięki czemu łatwiej jest utrzymać stałą masę ciała lub stracić na wadze. 

Jak pokazują badania osoby regularnie spożywające pierwszy posiłek w godzinach porannych są lepiej skoncentrowane i skupione na pracy.

Jeżeli śniadanie sporządzone jest z odpowiednich składników, śniadaniożercy uważani są również za grupę charakteryzującą się wyższą odpornością niż osoby unikające jedzenia w godzinach porannych. Co więcej regularne spożywanie śniadań skutkuje ogólnym zadowoleniem, spadkiem nastrojów depresyjnych, poprawą koncentracji w ciągu dnia, a nawet polepszeniem stanu pamięci krótkotrwałej i epizodycznej. Niestety istnieje również druga strona medalu. 

Przekazywany z pokolenia na pokolenie mit zachęcający do spożywania na śniadanie dużej ilości cukrów prostych nie wpisuje się w kanon powyższych zalet. Cukier zawarty w jasnym pieczywie, słodkich napojach, drożdżówkach i czekoladowych dodatkach owszem dodaje energii, ale niestety tylko na krótki czas. Zaraz potem jesteśmy ociężali, ospali i najzwyczajniej znowu głodni- efekt jest więc odwrotny od zamierzonego, jemy więcej, waga rośnie, a nasza odporność i zdrowie… No cóż, możemy się tylko domyślać. A co jeśli należysz do grupy osób, które rano nie są w stanie niczego zjeść? Odpowiadamy: „Nic na siłę!”.

Jesteśmy za tym, aby dieta i zdrowe nawyki żywieniowe sprawiały przyjemność, a nie były katorgą.

Widocznie Twój organizm potrzebuje dłuższej przerwy na regenerację. Z pewnością da Ci znać, gdy będzie gotowy na pierwszy posiłek. W obu przypadkach warto zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Szklanka wody wypita po przebudzeniu będzie pierwszym sygnałem dla naszego ciała, że zaczynamy kolejny dzień i że potrzebujemy go w pełni sił. Niech nasz organizm sam zdecyduje, czy lepiej czujemy się po zjedzeniu śniadania rano, czy może jesteśmy gotowi na pierwszy posiłek dopiero po jakimś czasie. 

Niezależnie od tego, o której godzinie zjemy, pamiętajmy aby na naszym talerzu znalazła się odpowiednia porcja węglowodanów, białek i zdrowych tłuszczy, wzbogacona porcją warzyw lub owoców. Dobrze zbilansowany posiłek jest podstawą zdrowej diety i praktyką, z której nie warto rezygnować!

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin