Przejdź do treści
woda

Woda i jej prozdrowotne właściwości- czyli o tym, że jedna kropla nie wystarczy!

Czy wiesz, że organizm ludzki składa się w ok. 70% z wody? To właśnie ona wypełnia komórki i narządy naszego ciała- nie bez powodu będąc nazywaną podstawowym, życiodajnym składnikiem pokarmowym. Jaka jest rola wody w życiu i diecie człowieka? Jakie są skutki odwodnienia organizmu? A także ile właściwie i jakiej wody powinniśmy pić, by jej działanie było skuteczne, a nasze ciała zdrowe?

Rola wody w organizmie

Woda jest przede wszystkim podstawowym składnikiem komórek, tkanek i narządów. Jej zawartość w całym organizmie wynosi około 70%. Wodę znajdziemy między innymi:

  • W nerkach – 82% 
  • W mózgu – 83%
  • W sercu – 79%
  • W płucach – 80%
  • W kościach – 22%
  • W krwi – aż 90%!

Do podstawowych zadań, jakie woda odgrywa w organizmie zaliczamy: 

  • Czynny udział we wszystkich procesach fizjologicznych, niezbędnych do życia, w tym m.in. oddychaniu.
  • Nawilżanie i ochronę tkanek i narządów– woda jest głównym składnikiem płynów ustrojowych, dzięki czemu skutecznie okala i chroni wszystkie nasze komórki.
  • Transport składników odżywczychUWAGA! Woda, choć nazywana jest podstawowym składnikiem pokarmowych nie ma żadnej wartości energetycznej!- jej rolą jest jednak dostarczenie składników odżywczych z pożywienia do wszystkich komórek ciała!
  • Udział w trawieniu i procesach wydalania z organizmu produktów przemiany materii– nie bez powodu mówi się, że woda „oczyszcza nasze ciała i umysły”.
  • Utrzymanie prawidłowej gęstości krwi oraz ciśnieniaPrawidłowe funkcjonowanie mięśni i stawów.

Ile wody powinniśmy spożywać? 

Za optymalną ilość przyjmuje się 1l płynu na 30kg masy ciała, oznacza to, że powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi około 1,5-2,5l wody dziennie– co przekłada się na 8-10 szklanek. Należy pamiętać, że ilość ta jest umowna. Aby zachowana została homeostaza- czyli równowaga wszystkich parametrów ciała, w tym m.in. temperatury, należy spożywać mniej więcej tyle płynów ile tracimy podczas procesów fizjologicznych- pocenia się, wydalania moczu, oddychania.
Zaznaczamy, że każdy organizm jest inny i każdy wydala i tym samym potrzebuje dostarczenia innej ilości płynów- zależne jest to m.in. od płci, masy ciała, trybu życia, rodzaju i częstotliwości wykonywanych aktywności. Ponadto, wodę należy dostarczać organizmowi małymi porcjami. Wypicie 2 litrów na raz sprawi, że woda po prostu przez nas „przeleci”, nie spełniając swoich podstawowych funkcji.

Zaleca się więc picie wody po kilka, kilkanaście łyków przez cały dzień- w ten sposób zapewnimy naszemu ciału i głowie odpowiednie nawodnienie ☺ 

Jakie są zalety odpowiedniego nawodnienia?

  • Sprawne trawienie– woda zawarta w ślinie i sokach żołądkowych wspomaga przepływ pokarmów. To dzięki niej substancje odżywcze zawarte w pożywieniu trafiają tam, gdzie są najbardziej potrzebne. 
  • Oczyszczanie organizmu– Dzięki niej łatwiej przyswajamy pokarmy, ale również łatwiej pozbywamy się toksycznych substancji. 
  • Elastyczna i zdrowa skóra– na całym ciele! Odpowiednie nawodnienie sprawia, że skóra staje się nawilżona i jędrna- zmarszczki ulegają spłyceniu, cellulit staje się mniej widoczny, a Twoje ciało zyskuje piękny, zdrowy wygląd. 
  • Piękna szczupła sylwetka– woda i jej regularne spożywanie hamuje apetyt, a dzięki temu, że sama ma 0 kalorii z powodzeniem może zastąpić słodzone niezdrowe napoje. Ponadto, picie wody przyspiesza metabolizm, ułatwiając pozbycie się zbędnych kilogramów. 
  • Optymalna temperatura ciała– woda doskonale schładza organizm i potrafi obniżyć nawet gorączkę- dlatego tak ważne by podczas infekcji przyjmować dużo płynów, dzięki czemu organizm reguluje gospodarkę cieplną poprzez pocenie się. 
  • Redukcja zmęczenia i zwiększenie wydajności– woda jak już wiemy, jest częścią wszystkich komórek, również mózgu. Odpowiednie nawodnienie sprawia, że wszystkie narządy, w tym mózg są bardziej odżywione- to natomiast usprawnia wydajność i koncentrację. 
  • Poprawnie kondycji i sprawności fizycznej– niedobór wody osłabia nasze mięśnie i sprawia, że sprawia ciśnienie krwi odpowiedzialne za dotlenienie organizmu. 
  • Poprawa pracy narządów– odpowiednie nawodnienie wspomaga pracę m.in. nerek, czy wątroby i odpowiednią filtrację substancji. 
  • Zapobieganie dolegliwościom– nawodniony organizm to zdrowy organizm- odpowiednia jej ilość niweluje bóle głowy, zapobiega nadciśnieniu, zatorom oraz chorobom serca.
  • Utrzymanie prawidłowego pH ustroju- picie odpowiedniej ilości wody pozwala zachować pH komórek na poziomie około 7.

Jaką wodę pić? 

Woda wodzie nie jest równa, a na rynku dostępnych jest przynajmniej kilkanaście jej rodzajów. Jaką wodę wybrać, by wyglądać i czuć się dobrze? Poniżej kilka prostych wskazówek.

Przede wszystkim zawsze stajemy przed dylematem, czy powinniśmy wybrać wodę gazowaną, czy niegazowaną– obie, według ekspertów, mogą mieć korzystny wpływ na nasze zdrowie. O ile jednak nie ma przeciwwskazań do spożywania wody bez gazu, o tyle tej z bąbelkami powinny unikać osoby z problemami gastrycznymi, kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz małe dzieci. 

W sklepach znajdziemy również wody mineralne, bardziej lub mniej bogate w różne pierwiastki, kto i kiedy powinien po nie sięgać? 

  • Woda z wysoką zawartością magnezu (>70mg)- przeznaczona jest dla cukrzyków, osób z chorobami sercowo-naczyniowymi. Pomaga w walce ze stresem i przemęczeniem. Wskazana również dla kobiet przyjmujących hormonalne środki antykoncepcyjne lub osób otyłych. 
  • Woda z wysoką zawartością wapnia (>150mg)- powinny po nią sięgać osoby starsze i wszyscy aktywni fizycznie.
  • Woda z niską zawartością sodu (<20mg)- wskazana jest dla osób borykających się z chorobami naczyniowo-sercowymi, ze schorzeniami nerek i dla małych dzieci. 
  • Woda z wysoką zawartością sodu (>50mg) –przeznaczona jest dla osób pracujących fizycznie, ale również w stanach przewlekłego zmęczenia i stanach chorobowych, gorączce, biegunce i wymiotach. 
  • Woda z wysoką zawartością wodorowęglanów (600mg/l) – polecana jest dla osób z nadciśnieniem, cukrzycą, wrzodami żołądka i dwunastnicy.

Mamy nadzieję, że nie masz już wątpliwości co do prozdrowotnych właściwości płynących (dosłownie!) z wody! Jeśli sama woda jest zbyt mdła, pamiętaj, że zawsze możesz urozmaicić jej smak plastrami cytrusów, owoców jagodowych, miętą, czy plastrami ogórka. 

Pamiętaj jednak by pić wodę codziennie i nie zapominać o prawidłowym nawodnieniu organizmu.
Woda to przecież  najbardziej popularne, najłatwiej dostępne lekarstwo i kosmetyk dla naszego ciała. 

Dbaj o siebie i pij wodę NA ZDROWIE! To przecież takie proste… ☺

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin