Przejdź do treści

Zdrowe słodkości- czyli o tym, czym zastąpić słodycze w diecie

Kremówka czy ptasie mleczko? A może jeden… no dobra- dwa cukierki do kawy… i maleńka porcja bitej śmietany… Brzmi znajomo? Na lodówce wciąż wisi motywujący plakat, waga ani drgnie, a Tobie częściej niż często zdarza się sięgać po słodycze?

Nic dziwnego. Cukier, do czego wrócimy w osobnym poście, działa jak narkotyk. Silnie uzależnia i powoduje, że sięgamy po niego coraz częściej i w coraz większych ilościach, co niestety działa niekorzystnie nie tylko na naszą wagę, ale również na naszą cerę, kondycję i zdrowie.

No dobrze, do tego, że cukier jest niezdrowy nie musimy przecież nikogo zbyt długo przekonywać. Niemniej co zrobić, gdy sklepowe półki uginają się od czekoladowych wyrobów, a babcia częstuje niemałą porcją pyyyysznego kremowego ciasta?

Kierując się zasadą małych kroków będziemy Cię zachęcać do stopniowej zmiany niezdrowych nawyków.

Odmówienie sobie słodyczy całkowicie wcale nie sprawi, że będziemy od razu szczupli i szczęśliwi. Dlaczego?

Organizm odbiera smak słodki w sposób bardzo specyficzny- jest to bowiem smak, który bardzo wielu z nas kojarzy się z dzieciństwem, beztroską i przywołuje dobre wspomnienia. Cukier, który przyswajamy z pożywieniem daje nam złudny zastrzyk energii i powoduje, że nasz mózg wydziela endorfiny, serotoninę oraz dopaminę- czyli tak zwane hormony szczęścia. To dlatego słodycze z powodzeniem poprawiają humor i stają się bardzo często „nagrodą pocieszenia” w trudnych chwilach.
Niestety energia dostarczana w ten sposób do organizmu bardzo szybko się wyczerpuje, a następstwem krótkiej chwili euforii po zjedzeniu kilku czekoladowych batoników, stają się wyrzuty sumienia i zbędne kilogramy. Efekt jest więc zupełnie odwrotny do zamierzonego.

Co więc zrobić by uniknąć takiego stanu?

Nie odmawiaj sobie wszystkiego! Pamiętajmy, że słodki smak z powodzeniem odnajdziemy w wielu zdrowych produktach. Poniżej proponujemy Ci zdrowe, pyszne słodkości, które zaspokoją cukrowy głód i dodadzą energii na dłużej, a przy tym oferują kilka pomniejszych korzyści zdrowotnych ☺ 

  1. Świeże owoce w różnych konfiguracjach- jedzenie słodyczy bardzo często wiąże się z przyzwyczajeniem do… procesu jedzenia- oznacza to, że już sam fakt sięgnięcia po coś (np. podczas oglądania serialu, czy czytania książki), gryzienia, czy żucia pozwala zaspokoić rządzę głodu. Jako, że na początku jemy ZAWSZE oczami, proponujemy umyć, obrać i pokroić owoce tworząc z nich piękną, kolorową kompozycję na talerzu. Owszem, w ten sposób trochę oszukujemy nasz organizm i ostatecznie zjadamy mniejszą porcję niż gdyby owoce podać w całości, ale o to właśnie chodzi. A przy okazji dostarczamy organizmowi witaminy i składniki mineralne, których w dzisiejszych czasach nigdy dość! Czy wiesz, że świeże owoce możesz zmiksować z jogurtem lub mlekiem i z powodzeniem zastąpić słodzony, wysokokaloryczny napój? ☺
  2.  Suszone owoce i orzechy– ta mieszanka to oczywiście kaloryczna bomba, ale również źródło mikro- i makroelementów, witamin i zdrowych tłuszczy. Jest to idealna przekąska na imprezę, dodatek do owsianek, kasz i jogurtów. Bakalie z powodzeniem zastąpią niezdrowe słone i słodkie przekąski, dodając energii na dłużej. Moim faworytem są suszone figi i daktyle- moc słodkości, a ponadto porcja błonnika, potasu i innych pożądanych składników odżywczych. Pamiętaj, żeby ze względu na wysoką kaloryczność, ograniczyć ich spożycie do  1-2 garści dzienne!
  3. Miód– płynne złoto! O jego zaletach można pisać i pisać. W jego odmianach możemy przebierać, a słodki, przyjemny smak jest nie do podrobienia. Miód jest co prawda kaloryczny, ale poza solidną dawką energii oferuje naszym organizmom szereg działań prozdrowotnych. Działa kojąco na wątrobę i żołądek, zapobiega miażdżycy i obniża ciśnienie krwi, a ponadto nie ma sobie równych w walce z przeziębieniem. Warto dodawać go do potraw w zastępstwie białego cukru!
  4. Naturalne przetwory owocowe– ważne aby były niskosłodzone. Kromka ciemnego pieczywa z łyżeczką owocowej konfitury bez wątpienia zastąpi porcję ciasta z kremem. Dawka hormonów szczęścia ta sama, ale dużo mniej kalorii. Konfiturę czy niskosłodzone powidła możesz dodać do ryżu, kaszy, czy pełnoziarnistych naleśników- tworząc tym samym wspaniały zdrowy deser! Polecamy dodać szczyptę cynamonu, który podkręca nie tylko smak, ale również metabolizm ☺
  5. Domowe lody i zdrowe ciasta– kluczem jest użycie naturalnych i niesłodzonych produktów. Znakomite desery przyrządzisz z bogatych w potas i magnez bananów, masła orzechowego (oczywiście dobrej jakości) oraz odrobiny miodu. Pamiętaj o wykorzystaniu produktów białkowych i zdrowych zbóż. Wybieraj sprawdzone i proste produkty. Natura oferuje nam przecież tyle zdrowia na wyciągnięcie ręki! ☺
  6. Domowe muesli, ciastka i batony– bazą do nich niech będą wszystkie wymienione wyżej półprodukty- owoce, zdrowe zboża- np. owies, orzechy i miód. Jasne, to nadal słodycze, ale przynajmniej masz pewność, że do ich produkcji nie użyto kilogramów białego cukru i oleju palmowego, a do przedłużenia trwałości- niezdrowych konserwantów. Postaw na naturę i prosty, sprawdzony skład.

Nie bój się próbować! Słodki smak wcale nie musi zniknąć z Twojego talerza, abyś czuł się zdrowo i lekko. To przecież, jak zawsze, sztuka dobrych wyborów i kompromisów!
To jak, co dziś na deser? ☺

Dajmy sobie szansę, a przekonasz się, że warto.

Doznania smakowe i efekty, które osiągnięsz korzystając z Light Marlin zaskoczą nawet Ciebie. Spróbuj, nie pożałujesz.

Posiłek Cateringu LighMarlin